A huszadik század végén az amerikai marketing cégek több millió dollárt költöttek arra, hogy a lehető legtöbbet tudjanak meg arról, hogy mi is az, ami igazán vonzza az embereket és melyek azok a velünk született ösztönök és vágyak, amelyek „meglovagolásával” hatni tudnak a gondolatainkra, az érzelmeinkre, és rávenni, hogy még többet vásároljunk. A kutatásokkal többek között Kevin Hogan testbeszéd és kommunikációs szakértőt bízták meg, aki egy nagyon érdekes kísérlettel mutatott rá, hogy mi is az, amire minden ember vágyik a világon.

A legtöbb kutatóval ellentétben ő nem az emberek megkérdezést tartotta a legjobb megoldásnak. Nem azért, mert attól tartott volna, hogy az emberek nem mernék bevallani valódi vágyakat, hanem sokkal inkább, mert az emberek többségének fogalma nincs arról, hogy mit is szeretne és mire is vágyik igazán. Ezért Hogan a biológiát hívta segítségül!

A tesztalanyainak különböző fényképeket mutatott, eközben kamerával ráközelített a szemükre és felvette a pupillájuk változását. Miért a pupillájukat? Azért, mert a pupillánk tágulásából vagy szűküléséből következtetni lehet az érzelmi állapotunkra. Ha érzelmileg érintve vagyunk (düh, félelem, öröm, fájdalom, szexuális izgalom stb.), akkor a pupillánk kitágul, hogy többet láthassunk abból, ami tetszik, vagy abból, ami fenyeget minket. Ezzel szemben, ha a pupillánk változatlan marad vagy szűkül, akkor nyugodtak és közömbösek vagyunk a minket ért ingerekre.

A kísérlet lényege az volt, hogy a pupilla tágulásának mértékéből egy „toplistát” állítsanak fel. A biológia nem hazudik, úgyhogy lássuk mire is vágysz a legjobban!

Mi vonzza a nőket

5. A lista ötödik helyén a biztonság áll. A nők érzelmileg erősen reagáltak egy biztonságot szimbolizáló ház, kert, egy szépen berendezett lakás vagy szoba láttán. A tesztelt hölgyek a biztonsággal és a stabilitással azonosították a képeket.

4. A negyedik helyen mindenféle cuki, kisállat áll. A nők szinte elolvadtak egy kiskutya, egy kiscica vagy egy kiselefánt láttán. Elmondásuk szerint azért, mert „cukik”, de az evolúciós pszichológia nevű tudományterület feltárta, hogy az újszülött kisállatokból az újszülött kisgyermekre asszociálnak a nők.

3. A dobogó legalsó fokát a kisbaba szerezte meg. A nők pupillája erősen reagált, amikor egy gondoskodásra vágyó kisbaba képét látták meg.

2. A második helyen az anyjával látható kisbaba áll. A kép intenzív érzelmi reakciót váltott ki, ami a pupillán jól végigkövethető volt. Más kísérletekben korábban bizonyították, hogy az anyjával látható kisbaba képének láttán megemelkedik a nők vérében az oxitocin hormon mennyisége, amit a „szeretet és a kötődés” hormonjaként is szoktunk nevezni.

1. A győztes pedig a gondoskodó apuka a kisbabával. A nők a pupillájukkal és a szavaikkal is elárulták, hogy nincs vonzóbb dolog a világon egy gondoskodó apukánál, aki óvja és védi kisbabáját.

Mi vonzza a férfiakat

A férfiak esetében már jóval szűkebb érdeklődési körről beszélhetünk. Az urak pupillájának mérete semennyit, vagy alig változott egy biztonságot jelentő ház, egy kisbaba, vagy egy kisállat láttán. A férfiak szeme csupán kétféle kép esetén „csillant fel” igazán.

2. Valamilyen státuszszimbólum. Az, hogy ez egy tárgy (autó, márkás ruha, karóra, ékszer stb.), egy sikerélmény (győzelem) vagy egy szuperhős képe volt-e, egyénenként változott, de a jelentés mindnél ugyanaz volt. Egy státuszszimbólum, ami a többi hím fölé emeli őket. A férfiak a státuszhoz és az eredményekhez kötik az erőt és a dominanciát. Minél magasabb a státusz, annál dominánsabb az egyén, és természetesen erről a külvilágot is tájékoztatnia kell.

1. Meztelen nő. Gondolom ez túl nagy meglepetést nem okozott. A férfiak pupillája szinte égett, amikor egy vonzó, meztelen nőt mutattak nekik.

Nos, ennyi! Így már mindenki számára érthető, hogy a férfiaknak miért árulják még a hólapátot is meztelen nőkkel, a politikusok miért puszilgatnak kisbabákat, és miért gyártanak annyi lakberendező magazint a nőknek.

MEGOSZTÁS
Kugler Ádám
Viselkedéskutató, az InnerSide online magazin alapítója. Vendégszerző a Forbes, a Marie Claire, a Playboy, az Üzlet és Pszichológia és az Életszépítők magazinokban. Kutatásai középpontjában az emberi viselkedés biológiai háttere és a testbeszéd áll.

SZÓLJ HOZZÁ!

Kérjük, szóljon hozzá!
Kérjük, adja meg a nevét